Port T: bunkeren in de geheime haven Addu Atoll
5 Januari 1942 De schepen gaan kort voor anker in de baai van Addu Atoll, het zuidelijkste Atol van de Malediven. De natuurlijke, goed beschermde ankerplaats is sinds enkele maanden in gebruik door de Navy en staat bekend als Port T. Strategisch heel belangrijk als bevoorradingshaven en later ook vliegveld. Behalve de beschutte, diepe ankerplaats is er weinig aanwezig en dus moeten alle voorraden per schip worden aangevoerd.
Het was een groot Atol en die hadden de Engelsen ingericht als een soort hulp vlootbasis. Er lagen watertankers en olietankers voor anker. Hier hebben we gebunkerd.
Derde Stuurman Jacob Visser
Dankzij de nu volle dieseltanks hoeft Abbekerk zich de komende maanden niet druk te maken over haar brandstof en dat zal heel belangrijk blijken te zijn. De schepen blijven hier maar enkele uren en varen dan weer volle kracht door in oostelijke richting.
We bleven hier maar een paar uur en vertrokken weer. De kruiser HMS Exeter werd aan de escorte toegevoegd. De Exeter had een verkenningsvliegtuig aan boord dat elke dag op verkenning ging en net voor zonsondergang weer terug kwam.
Harry Tweedale, RAF 232 Squadron, aboard RMS Aorangie
Merchant Shipping losses in the area. 3 januari. Langkoeas (Dutch): The cargo ship was torpedoed and sunk in the Java Sea north of Bawean, Dutch East Indies by submarine I-58. The crew took to the lifeboats, one of which was rammed by I-58. Other survivors were machine-gunned. Only three of her 94 crew survived. They were rescued from Bawean by USS Paul Jones 4 januari. Kwangtung (British): The cargo ship was shelled and sunk in the Java Sea south of Java by submarine I-156, which machine gunned and rammed the lifeboats. There were 35 survivors
Source: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_shipwrecks_in_January_1942