Nog steeds voor anker en onbeschadigd

Overview of the advancing Japanese Forces in the Dutch East Indies in January and February

22 januari 2942

Rook hangt boven Singapore en de havens eind januari. (fotovan C. Yates McDaniel, Associated Press)

En zo lagen we daar maar te liggen. Elke dag maar bombardementen die met de dag zwaarder werden. De rook van de branden bleef nu hele dagen opstijgen uit de stad en de haven en die vliegtuigen maar steeds precies over ons heen vliegen.
Iedereen kon op zijn vingers natellen dat er nooit iemand zou komen om het lossen van de gevaarlijke lading te klaren. Toch was deze lading voor Singapore bestemd, maar chaos heerste alom in de stad zelf en niemand scheen zich te bekommeren om de schepen die op de rede lagen. De Japanners stonden, naar ik gis, een honderd en vijftig kilometer van (de vesting) Singapore en de Engelse soldaten trokken zich hierop langzaam terug
Ass. machinist Adriaan Kik

Kapitein Wijker is diverse keren in de motorsloep naar de wal geweest in een poging zijn lading verder kwijt te raken. Zonder succes. Er komen geen nieuwe lichters meer, terwijl de ruimen nog meer dan half vol zijn. Daarna probeert hij contact te krijgen met Batavia om toestemming te krijgen te vertrekken. Ook dat lukt niet.

En zo moet de bemanning ongelukkig toezien hoe steeds meer schepen, soms in konvooi, soms alleen, maar allemaal afgeladen met vluchtelingen, Singapore ontvluchten. Het wordt echter al snel duidelijk dat de Japanners deze schepen proberen te onderscheppen en daar behoorlijk succesvol in zijn. Veel van de lokale kleinere vrachtschepen zijn totaal onbewapend en voor Japanse onderzeeërs – waarvoor het oneervol is om een dure torpedo gebruiken voor een vrachtschip – is het een kleine moeite deze boven water met hun dekkanon te vernietigen.

Merchant shipping losses in the area
 20 January
Eidsvold (Norway): The cargo ship was torpedoed and sunk in the Indian Ocean at Flying Fish Cove, Christmas Island, Australia by I-59. All crew were rescued.[64]

21 January
Zannis L Cambanis (Greece): The cargo ship struck a mine and sank in the Strait of Malacca with the loss of two crew.

22 January
Lemantang (Dutch): The cargo ship was bombed and sunk at Belawan, Dutch East Indies by Japanese aircraft.

Van Overstraten (Dutch): The cargo ship was torpoedoed and sunk in the Indian Ocean by I-64 with the loss of all hands.[64]

24 January
Tai Sang (British): The cargo ship struck a mine and sank in the Strait of Malacca with the loss of 33 of the 35 people aboard.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.