Oosthaven, Sumatra. Eindelijk even rust.
6 februari 1942. Abbekerk ligt nu al vier dagen voor anker voor Oosthaven in de Lampoenbaai in het zuiden van Sumatra. De rust komt surrealistisch over na de chaos voor Singapore.
We gingen voor anker voor een van de eilandjes die in de baai gelegen waren. Hier heerste een serene rust. We dreven daar in zeer kalm helder water in een prachtige, geheel groene omgeving.
We lagen naast een kanonneerboot van de Nederlandse Marine de ‘Soemba’ genaamd. Nu weet ik niet meer of de Soemba er al lag of dat die een paar dagen later kwam. Feit is dat we daar toch wel een weekje naast elkaar hebben gelegen. De commandant van de Soemba en onze kapitein konden het erg goed vinden en deelden menige maaltijd en borrel. De bemanning van de Abbekerk keek geamuseerd toe hoe de sloep van de Soemba – die er bijzonder netjes en goed gepoetst uitzag en werd geroeid door een matroos die er idem dito uitzag – regelmatig op en neer voer tussen de beide schepen.
Ass. Machinist Adriaan Kik
Intussen komen weer lichters langszij en doet Abbekerk een volgende poging van zijn lading af te komen.
Maar ook slecht nieuws.
Die dag kwam het onzalige bericht uit Batavia dat de vier luchtafweerkanonnen plus de Engelse soldaten, in gezwinde pas, aan wal gezet moesten worden alwaar ze richting Noord-Sumatra getransporteerd zouden worden. Het bleek dat de Jappen daar intussen waren geland.
Dit sloeg in als een bom. De Engelsen waren aardige lui en waren eigenlijk helemaal opgenomen als lid van de bemanning. En dan was er nog het feit dat we ineens al onze luchtafweer kwijt waren. Grote verslagenheid bij iedereen. De kapitein kon er ook niets aan doen en zo hebben we ze allen de hand geschud en het allerbeste toegewenst.
Ass. Machinist Adriaan Kik
Ik sliep al heel de reis naast een van de mannen die nu aan wal werd gestuurd. Vlak voor hij het schip verliet schudden we handen en gaf hij mij een brief met het verzoek die, als we weer in Engeland waren, af te leveren bij zijn vrouw. Hij wist dat hij een hopeloze strijd tegemoet ging en dat vermoedelijk niet zou overleven. Ik heb de brief in mijn kitbag (kleine plunjezak) gestopt en hem gezworen dat ik de brief zou bezorgen.
Gunner Walter MacNab
Merchant shipping losses in the area 13 february Derrymore (British): the former passenger ship, armed and requisitioned in Australia carrying ammunition and many British airmen, was torpedoed and sunk some 50 miles NNW of Batavia by I-55 with the loss of nine of the 245 people aboard. Survivors were rescued by HMAS Ballarat and HrMs Cheribon ( Koninklijk Marine). Giang Bee (British): The passenger ship was bombed and sunk off Berhala Island, Dutch East Indies by Japanese aircraft with the loss of 223 of the 293 people aboard. Survivors were rescued by Hung Jao Hosang (British): The cargo ship ran aground whilst on a voyage from Singapore to Palembang, Dutch East Indies and was abandoned. She was later salvaged by the Japanese, repaired and entered service as Gyozan Maru. Kuala (British): The hospital ship was bombed and sunk in the Bangka Strait by Japanese aircraft. 150 survivors were rescued by HMT Tandjong Pinang . Manvantara (Dutch): The tanker was bombed and sunk by Japanese aircraft whilst on a voyage from Palembang to Batavia, Dutch East Indies with the loss of four of the 51 people aboard. Merula (Dutch): The tanker was bombed and sunk in the Banka Strait by Japanese aircraft with the loss of 42 of the 50 people aboard. Survivors were rescued by Herborg ( Norway). Redang (British): The passenger ship was shelled and sunk 50 nautical miles (93 km) east south east of Berhala Island, Dutch East Indies by Japaneses naval vessels with the loss of 58 of the 89 people aboard. Sudabar (British): The cargo ship was bombed and sunk in the Bangka Strait by Japanese aircraft with the loss of five of her 86 crew. Sui Wo (British): The accommodation ship was bombed and sunk at Singapore by Japanese aircraft. 14 february Kamuning (British): The tanker was shelled and sunk in the Indian Ocean by I-66 with the loss of three crew. 63 survivors rescued by HMS Balta. Vyner Brooke (Sarawak): Bangka Island massacre https://en.wikipedia.org/wiki/Banka_Island_massacre : The royal yacht was bombed and sunk in the Bangka Strait 15 nautical miles (28 km) north of Muntok, Dutch East Indies by Japanese aircraft with the loss of 125 of the 228 people aboard. Two crew were taken as prisoners of war. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_shipwrecks_in_February_1942