De oorlog haalt de Abbekerk weer in

Burning Oosthaven, seen from HMAS Burnie

Singapore is gevallen. Het bericht wordt met verbijstering ontvangen. Gevolgd door berichten van luchtlandingstroepen bij de raffinaderijen van Palembang nog geen 300 kilometer ten noorden van Oosthaven op Sumatra. Donkere rookwolken stijgen op achter de bergen als de olietanks in brand worden gestoken.
Hr.Ms Soemba en HMAS Burnie worden verantwoordelijk voor het vernietigen van de havenfaciliteiten in Oosthaven. En Abbekerk, die nog steeds lading aan het lossen is, wordt opgedragen de lichters te vernietigen. De bemanning maakt er gebruik van om die eerst nog vol bommen en munitie te laden en ze dan af te laten zinken.

HMAS Burnie had de leiding over het vernietigen van de haven faciliteiten van Oosthaven
(source: www.awm.gov.au)

En wat hebben we toen gedaan? We hebben de lichters langszij de machinekamer gehaald bij de uitlaten van de koelwaterpompen. Die pompen hebben we aangezet en zo de lichters volgepompt. Die zijn daar toen gezonken.
Derde Stuurman Jacob Visser

Intussen waren alle beschikbare lichters boordevol munitie afgezonken en werd aan de horizon, voor zover die zichtbaar was, een grote hoeveelheid rook waargenomen van in brand gestoken plantages en raffinaderijen.Weer kwamen de Jappen te dichtbij naar ons zin. Over geheel Nederlands Indië waren ze landingen en bombardementen aan het uitvoeren.
Singapore was intussen gevallen en was eigenlijk maar een onderdeel van al deze operaties. In alle krijgsverrichtingen waren ze oppermachtig. Tegenstand was nihil. Overal was eigenlijk totale wanorde. Alleen op Java werd er nog geen Japanner waargenomen, maar werd het noorden wel gebombardeerd.
Toch werd er in Batavia nog aan ons gedacht. Bericht werd ontvangen dat we ons gezwind naar de haven van Tjilatjap (tegenwoordig Cilacap geheten ) moesten begeven, dat aan de zuidzijde van Java is gelegen. Dat was 17 februari 1942.
Ass. Machinist Adriaan Kik

Het verlaten van de Lampoen Baai is een behoorlijke uitdaging geworden:

Vanuit Oosthaven worden troepen geëvacueerd, maar hun materieel wordt vernietigd

From Oosthaven retreating troops were evacuated, but their equipment had to be destroyedOp de wal had men alles wat maar enigszins kon branden aangestoken en er hing een zwarte walm over de Lampong baai. Je zag geen hand voor ogen. Je kon een bepaalde koers gaan varen, maar als je dan te lang doorging, liep je vast aan de grond aan de andere kant. Het gat waar we doorheen moesten was maar een paar mijl breed. Dus dat was afmeten: de slagen (van de schroef) tellen en de log. We voeren dus op een gegeven moment Één, twee, drie in godsnaam hard stuurboord, en toen waren we eruit.
Derde Stuurman Jacob Visser

Merchant shipping losses in the area:

15 february
Johanne Justesten (British): The cargo ship was torpedoed and sunk in the Indian Ocean by I-65 with the loss of one of her 59 crew.
Mersing (British): The steamboat was sunk at Singapore by enemy action.
Siushan (British): The coaster was sunk at Singapore by enemy action.
Sungei Pinang (British): The coaster was sunk by enemy action.
Yin Ping (British): The tug was shelled and sunk in the Bangka Strait off Muntok, Dutch East Indies by Imperial Japanese Navy vessels with the loss of 50 of the 75 people aboard.

17 february 
Sloet van der Beele (Dutch): The miscellaneous auxiliary transport under escort by HrMs Van Nes and bringing a Netherlands East Indies battalion from Billiton Island to Java was torpedoed and sunk south of Bangka Island, Dutch East Indies by Japanese aircraft with the loss of all aboard.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_shipwrecks_in_February_1942

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.