Konvooi ON(S)122 naar Halifax en New York
17 August 1942 Outwardbound North (Slow) 122 is de naam van het konvooi dat op 15 augustus vanuit Engeland vertrok en inmiddels de Engelse kust achter zich heeft gelaten op weg naar Halifax (Nova Scotia) en New York. ‘Slow’ – langzaam – houdt in dat de snelheid ergens tussen de 6 en de 9 knopen ligt, afhankelijk van het traagste schip. Op dezelfde route varen ook ‘fast’ konvooien waar de snelheid tussen 9 en 13 knopen ligt. Van schepen die sneller dan 13 knopen kunnen varen wordt niet alleen aangenomen dat ze alleen varend minder risico lopen dan in een ’traag’ konvooi maar vooral dat ze goederen veel sneller en efficiënter op hun bestemming brengen doordat ze niet hoeven te wachten op een konvooi of vastzitten aan een konvooiroute. In 1942 is inmiddels duidelijk geworden dat alleen varende schepen ruim twee keer zoveel kans lopen te worden getorpedeerd dan schepen in konvooi. De minimumsnelheid voor schepen om alleen te varen wordt opgetrokken naar 15 knopen. Maar uiteindelijk zal blijken dat de kansen voor alleen varende schepen daar niet veel beter door werden.
Konvooi ON(S)122 bestaat uit 37 koopvaardijschepen en een escorte van 4 korvetten en 1 destroyer en 1 rescue schip. Het konvooi verzamelt op 15 augustus 1942 en zet met een snelheid van ca 7 knopen koers naar Halifax (Nova Scotia). De Duitsers zijn hiervan op de hoogte en leggen een lijn van niet minder dan 13 U-boten loodrecht op de waarschijnlijke koers die het konvooi gaat volgen. Dit Wolfpack met de naam ‘Lohs’ zal de komende dagen een van de grotere konvooigevechten van de oorlog voeren met ON(S)122 . Een van de 13 onderzeeboten van dit wolfpack is U-604.
Om een dergelijke wolfpack aanval uit te voeren staan de U-boten regelmatig per radio in contact met hun hoofdkwartier in Frankrijk. Van daaruit wordt de aanval gecoördineerd. De Duitsers zijn zich er niet van bewust dat de Engelsen hun berichten (deels) kunnen decoderen en weten ook niet dat Engelse escorteschepen steeds vaker zijn uitgerust met apparatuur die in staat is de richting waaruit het bericht wordt verzonden vast te leggen. HF/DF (HuffDuff). Door dit vanaf verschillende plaatsen, op zee en op land, te doen is het mogelijk om met een driehoeksmeting vast te stellen waar de uitzendende U-boot zich bevindt. Op basis van deze informatie worden schepen en konvooien omgeleid uit de buurt van de U-boten. Â ON(S)122 wordt ook direct via een andere route gedirigeerd als de Engelsen vaststellen dat er een wolfpack wordt gevormd op de geplande route. Helaas maakte U-135 een fout bij het vertalen van de instructies waardoor de boot toevallig terecht kwam op de nieuwe koers van het konvooi.
Konvooi ON(S)122
Pdt. geeft de positie aan: 64 betekent 6e rij, 4e kolom. Dit konvooi is dus 10 rijen breed en 4 kolommen lang.
See ook: warsailers.com. Bron van onderstaand overzicht: www.convoyweb.org.uk
Vessel |
Pdt. |
Tons |
Built |
Notes |
AMBERTON (Br) | 64 | 5,377 | 1928 | HALIFAX |
ATHELPRINCE (Br) | 51 | 8,782 | 1926 | AFTER DISPERSAL 3.9 |
ATLAND (Sw) | 81 | 5,203 | 1910 | ST JOHN NB |
BARON HERRIES (Br) | 33 | 4,574 | 1940 | NYC |
CARSLOGIE (Br) | 52 | 3,786 | 1924 | RETURNED |
CITY OF LANCASTER (Br) | 12 | 3,041 | 1924 | NYC |
EMPIRE BREEZE (Br) | 41 | 7,457 | 1941 | SUNK BY U 176 OR U 438 |
EMPIRE CHAMOIS (Br) | 13 | 5,684 | 1918 | NYC |
EMPIRE FLAMINGO (Br) | 4,994 | 1920 | RETURNED | |
EMPIRE GAZELLE (Br) | 4,848 | 1920 | PUT BACK | |
EMPIRE WAGTAIL (Br) | 21 | 4,893 | 1919 | NYC |
FINTRA (Br) | 61 | 2,089 | 1918 | ST JOHN NB |
GLOXINIA (Br) | 32 | 3,336 | 1920 | NYC |
GREEN MOUNTAIN (US) | 4,988 | 1919 | PROBABLY THIS CONVOY | |
INGER ELISABETH (Nor) | 73 | 2,166 | 1920 | HX |
INGER TOFT (Br) | 101 | 2,190 | 1920 | SYDNEY CB |
INGERFIRE (Nor) | 92 | 3,835 | 1905 | SYDNEY CB |
INGMAN (Br) | 34 | 3,169 | 1907 | SYDNEY CB |
ISOBEL (Pan) | 83 | 1,515 | 1929 | HX |
JAN (Nor) | 102 | 1,946 | 1920 | HERRING COVE |
KATVALDIS (Br) | 91 | 3,163 | 1907 | SUNK BY U 605 |
KOLSNAREN (Sw) | 11 | 2,465 | 1923 | NYC |
LIFLAND (Da) | 93 | 2,254 | 1920 | MONTREAL |
MARIPOSA (Br) | 103 | 3,807 | 1914 | NYC |
MERCHANT ROYAL (Br) | 24 | 5,008 | 1928 | BOSTON |
MODLIN (Pol) | 72 | 3,569 | 1906 | HX |
PARISMINA (US) | 42 | 4,732 | 1908 | BOSTON |
RAMAVA (Lat) | 53 | 2,141 | 1900 | SYDNEY CB |
RIO BRANCO (Nor) | 43 | 3,210 | 1924 | SYDNEY CB |
ROLF JARL (Nor) | 62 | 1,917 | 1920 | HALIFAX |
SHEAF MOUNT (Br) | 94 | 5,017 | 1924 | SUNK |
SILVERELM (Br) | 31 | 4,351 | 1924 | NYC |
SIREHEI (Nor) | 63 | 3,888 | 1907 | SYDNEY CB |
SOULIOTIS (Gk) | 74 | 4,299 | 1917 | HX |
STAD ARNHEM (Du) | 22 | 3,819 | 1920 | NYC |
START POINT (Br) | 104 | 5,293 | 1919 | BOTWOOD |
STOCKPORT (Br) | 54 | 1,583 | 1911 | RESCUE SHIP, HX |
TENAX (Br) | 82 | 3,846 | 1925 | SYDNEY CB |
TROLLA (Nor) | 71 | 1,598 | 1923 | SUNK BY U 438 |
VAN DE VELDE (Du) | 23 | 6,389 | 1919 | NYC |