January 1940 – June 1940
Rotterdam – Yokohama – Colombo – Capetown – Clyde (Glasgow)
Direct na vertrek uit Rotterdam werd de Abbekerk in het geheim op een nieuwe route gestuurd direct naar Japan via het Panama Kanaal. De Pacific werd op dat moment gezien als het veiligste water voor een schip van een neutraal land. Toen Duitsland Nederland binnenviel lag de Abbekerk in Madras en werd van daaruit naar Engeland gestuurd via de Middellandse Zee. Omdat Italië zich ongetwijfeld bij Duitsland aan zou sluiten werd de Middellandse Zee te gevaarlijk gevonden en zo werd Abbekerk via de Kaap naar Engeland gestuurd
Departure | Arrival | Remarks | ||
1940 | ||||
Rotterdam | Jan 27 | Antwerp | Feb 01 | Potash |
Dungeness | Feb 18 | |||
Balboa | Mar 04 | Yokohama | Mar 25 | |
Yokohama | Mar 28 | Kobe | Mar 29 | |
Kobe | Mar 31 | Shanghai | Apr 03 | coconuts |
shanghai | Apr 05 | Hong Kong | Apr 07 | coconuts |
Hong Kong | Apr 08 | Manila | Apr 10 | |
Manila | Apr 13 | Miri | Apr 16 | steel, general cargo |
Miri | Apr 17 | Singapore | Apr 19 | |
Singapore | Apr 20 | Penang | Apr 22 | |
Penang | Apr 23 | Madras | May 04 | rubber |
Madras | May 10 | Germany invades Holland | ||
Colombo | May 12 | Suez | May 21 | Independent, Suez Canal 26-5-1940 . Mediterranean too dangerous, now via Cape |
Suez | May 26 | Aden | May 30 | Independent |
Aden | May 30 | Capetown | Jun 12 | Independent |
Capetown | Jun 17 | Freetown | Jun 26 | Independent |
Freetown | Jul 04 | Belfast Lough | Jul 20 | Convoy SL.38F |
Clyde | Jul 23 | Degaussing, tested degaussing waiting convoy |